Zwangerschap en borstvoeding

Zwangerschap is een spannende tijd waarin veel vrouwen zich realiseren dat ze nu ook verantwoordelijk zijn voor de baby, zijn voeding en de groei. Het is van belang al voor de zwangerschap zo gezond mogelijk te zijn, een gezond gewicht vergroot de kans op een ongecompliceerde zwangerschap. Heb je over- of ondergewicht en wil je zwanger raken dan helpen wij je een gezond voedingspatroon aan te leren en te streven naar een gezond(er) gewicht.

‘Gezond eten, het beste voor je ongeboren kindje’

Tijdens je zwangerschap is goed eten belangrijk. Al vóór de geboorte van een kind is een juiste voeding van groot belang, dit krijgt je baby binnen via jouw voeding. Samen hebben jullie dus voldoende voedingstoffen nodig. Dat betekend overigens niet dat je veel meer moet/kan eten tijdens een zwangerschap. Het kan voor bepaalde groepen vrouwen echter wel nodig zijn aanvullende adviezen te vragen, eventueel supplementen te gebruiken of de voeding tijdelijk aan te passen. Te denken valt aan vrouwen die vegetarisch of veganistisch eten of brood, zuivel of vis uit de voeding hebben geëlimineerd.

§zwanger

Daarnaast dient iedere vrouw vanaf vier weken vóór de bevruchting tot en met de achtste week na de bevruchting 400 mcg foliumzuur en tijdens de gehele zwangerschap 10 mcg vitamine D3 supplement te slikken.

Borstvoeding

Tijdens borstvoeding is het ook van belang gezond en voldoende te eten, je baby krijgt zijn voedingstoffen namelijk uit jouw borstmelk binnen. Daar geven wij adviezen over. Daarnaast wordt er ondersteuning gegeven indien er verdenking is op een allergie bij je baby in de borstvoedingsperiode. Het betekend namelijk niet dat borstvoeding moet stoppen. Met het elimineren van producten, waar verdenking op bestaat, uit de voeding van de moeder kan borstvoeding gewoon doorgezet worden.